طراحی و دوخت

مقدمه:

طراحی و دوخت پوشاک به عنوان یک رشته مهارتی در جوامع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. نظر به اینکه علاقه مندان به طراحی و دوخت لباس کودک – طراحی و دوخت لباس زنانه – طراحی و دوخت لباس مردانه مایل به تحصیل در مقاطع مختلف در زمینه های فوق بوده است.

امید است این رشته بتواند در تقویت استعدادهای نهفته و تربیت و آموزش طراحان دوخت لباس با نگرشی بر فرهنگ سنتهای اسلامی موفق شود.

تعریف و هدف:

دوره کاردانی حرفه ای دوخت و تکنولوژی لباس در زیر گروه فرهنگ و هنر با هدف تربیت طراحان دوخت ایجاد شده است. هدف ایجاد این رشته، تربیت نیروی انسانی کاردانی است که علاوه بر همکاری در امر طراحی دوخت لباس در ارتباط با متخصصین این رشته می تواند مستقلا نقش عملی در امور اجرایی و سرپرستی بخشهای مختلف کارگاهها و کارخانجات تولید و طراحی لباس را ایفاد نماید.

ضرورت و اهمیت:

با توجه به گسترش جمعیت کشور و نیاز روز افزون به توسعه و ترویج هنر در جامعه، تهیه برنامه های آموزشی مناسب در زمینه های مختلف هنری از جمله رشته دوخت و تکنولوژی لباس ضرورت دارد.

امروزه تولید و مصرف لباس، صرفا در محدوده طرح نیاز اولیه و طبیعی انسانها نیست بلکه به عنوان یک دانش وسیع و مبتنی بر تامین نیازها و خصوصیات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، جوامع و بکارگیری آن در برنامه های نمایشی، سینما و تلویزیون مورد توجه است.

نگرش اقتصادی /فرهنگی به پوشاک و تلاش در ارایه طرح های متنوع و بهبود کیفی و کمی لباس، این امر را به یک صنعت/ هنر تبدیل و منجر به پیشرفت چشمگیر آن در جهان شده است.  لذا با توجه به مراتب فوق و نیاز کشور و لزوم آموزش و تربیت نیروی انسانی مبتکر و کاردان مورد نیاز کارگاهها و کارخانجات طراح و تولید لباس که با رعایت خصوصیات فرهنگی جامعه اسلامی بتواند موجبات توسعه این رشته را فراهم آورند. اقدام لازم در تهیه این برنامه در قالب نظام مصوب آموزش های علمی – کاربردی به عمل آمد.

رشته طراحی و دوخت یکی از رشته‌های کاربردی به شمار می‌آید و هدف آن تربیت افرادی است که با درنظر گرفتن نیازهای طراحی و بهره‌گیری از ماشین‌آلات موجود بتواند نیازهای طراحی لباس، طراحی الگو، برش و دوخت را در تولید برطرف سازد. علاوه بر این، موارد زیر نیز از ویژگی‌های افراد علاقه‌مند به حضور در رشته طراحی و دوخت ذکر می‌شود.

  • مهارت طراحی خوب
  • خلاقیت
  • مهارت نوآورانه
  •  مهارت مشاهده برای جست و جوی جزئیات
  • روحیه رقابتی
  • مهارت های ارتباطی خوب
  • تحلیل و پیش بینی علایق و سلایق مردم در حوزه ی مد و لباس